Krupe i Jankowo Dolne

Andrzej Kasperowicz andyk w spunge.org
Wto, 28 Gru 2004, 12:50:41 PST

> to chyba dobrze ze bedzie wodoodporny ? Poza tym mi chodzi glownie o

Dobrze po ukonczeniu czyszczenia, ale jesli zrobisz go wodoodpornym przed
odrdzewnianiem w wodnych roztworach (a przeciez wszystkie te substancje
odrdzewniajace rozpuszcza sie w wodzie) to bedzie to utrudnialo
penetrowanie platow rdzy przez roztwory odrdzewniajace.

> Odrdzewiales juz jakies moraska Keny ?

Mozesz wyprobowac zamiast coca-coli ;) dostepne w sklepach
motoryzacyjnych odrdzewniacze na bazie kwasu ortofosforowego - nie
wszystkie sa jednakowo skuteczne, to zalezy od stezenia kwasu jaki w nich
sie znajduje i tych roznych dodatkowych dodatkow, ktore sa rozne w
roznych odrdzewniaczach.

Jesli nie bedziesz chcial sie bawic nafta (nie wroze jej wielkich
sukcesow, raczej tylko male) to zacznij moze od octu na zimno, a jak na
zimno nie pomoze to na goraco (tylko, zeby
Cie domownicy nie wypedzili z domu gdy ocet bedziesz podgrzewal ;)), bo
ocet jest tani i dostepny w duzych ilosciach.

> Moze mi ktos by podeslal jakis okaz ? co ? :))
> Nie zniszczy sie tylko chcialbym zobaczyc jak bedzie wygladac powierzchnia.
> Moje nantany sie nie nadaja do tego typu experymentow a na kawalku dronino
> nie wiem czy ma cos jeszcze odpadac. Nie mam na czym przetestowac tego.

No to testuj tylko na fragmencie swojego okazu - w koncu co za problem
zanurzyc jednym koncem te bryle do roztworu (tylko tyle, zeby pokryla sie
roztworem 1-2 cm czesc pietki).

> szczawiowy mam ale nie mam na czym testowac

Czego ocet nie wezmie potraktuj roztworem kw. szczawiowego (pamietaj, ze
kw. szczawiowy jest trujacy, wiec uwazaj), a jeszcze lepiej cytrynowym
(zwykly kuchenny kwasek cytrynowy, tez oczywiscie rozpuszczony w wodzie).
No i wykaz sie parodniowa cierpliwoscia, bo takie grube warstwy rdzy
szybko nie zejda, a poza tym pamietaj o zmianie roztworow na nowe co
jakis czas. Czym wieksze stezenie roztworow i im wyzsza ich temperatura
tym z reguly szybsze beda efekty, chociaz ostatni wykanczajacy roztwor
lepiej zeby byl bardziej rozcienczony.

> czyli co, 50/50 z woda ? (nie mam utlenionej)

Nie, bo wtedy bedziesz zamiast wyjsciowego 10% r-ru kwasu octowego
(jezeli akurat taki kupisz), mial 5% r-r, a roztwor bardziej rozcienczony
bedzie roztwarzal rdze wolniej.
Woda utleniona to 3% nadtlenek wodoru H2O2, jej dodatek spowodowalby
pojawienie sie wlasciwosci utleniajacych roztworu, co w niektorych
wypadkach znaczaco przyspiesza roztwarzanie (albo wrecz umozliwia, np.
metalicznej miedzi w zwyklym occie praktycznie nie roztworzysz, ale po
dodaniu wody utlenionej juz nieco miedzi sie w occie roztworzy i
przejdzie do roztworu dajac blekitne zabarwienie od jonow Cu2+), ale
akurat tutaj wielkich cudow woda utleniona raczej nie zdziala, bo co z
tego, ze utleni jony Fe2+ do Fe3+ skoro zdaje sie, ze i octan zelaza II i
octan zelaza III sa dobrze rozpuszczlane w wodzie.

> a forma koszci z pare stow bo na zagranicznym silikonie zeby sie dalo zrobic
> wiecej niz 5 kopii

Ktos Ci juz podal Polski tani silikon, ktory moze nie bedzie gorszy. :)

A kto i jak zabarwi taki odlew, zeby przypominal oryginal?

ak